OFF PROGRAM BIENÁLE BRNO

Následující akce vznikly jako OFF program Bienále grafického designu v Brně na téma Vizuální smog vs retail design.
Pořadatelem je Moravská galerie a dramaturgyní Veronika Rút Nováková.

PROCHÁZKA VIZUÁLNÍ SMOG
VS RETAIL DESIGN

22. 5. 2018
18.00–19.00

Může podnikání fungovat bez agresivní reklamy? Je kvalitní design věc individuálního vkusu? Ohrožuje čistění veřejného prostoru svobodu podnikání? Podobné otázky, dobré a špatné příklady retail designu bude řešit Veronika Rút Nováková při zahajovací procházce k OFF programu Bienále grafického designu na téma Vizuální smog vs retail design. Začátek procházky bude před budovou Hlavního nádraží v Brně. Více v události na Facebooku.

 

PŘÍBĚH OUTDOOR REKLAMY
20. STOLETÍ

23. 5. 2018
19.00–20.30

Je vizuální smog záležitost posledních desetiletí nebo je starý jako reklama sama? Přednášku o historii konfliktu a harmonie reklamy a architektury povede Pavel Wewiora z Národního památkového ústavu. Dozvíte se mimo jiné, jak se chovala reklama v meziválečném období a co bylo pro reklamu typické v 60. a 70. letech. Těšte se na řadu unikátních dobových fotografií Brna, dokumentaci prvních reklam na MHD a diskuzi o proměnách reklamy v posledním století. Více v události na Facebooku.

 

RETAIL DESIGN TRAVEL GUIDE

24. 5. 2018
19.00–20.30

Dvě přednášky a diskuze o tom, jak si stojí vizuální úroveň brněnských podniků ve srovnání se světem. Má Brno autentický a osobitý retail design v konkurenci západních metropolí? Jak se dají využít sprejeři ve prospěch výlohy? Je dobrý nápad postavit bar uprostřed náměstí vedle katedrály? První přednášku povede mezinárodní architektonické studio KOGAA se zaměřením na cesty v zahraničí. O druhou přednášku se postará Veronika Rút Nováková, grafická designérka původem z Brna, která se zaměří na města Gent (BE) a Barcelona (SP). Přednášky budou v angličtině bez tlumočníka. Více v události na Facebooku.

 

WORKSHOP S PEN PALS

26. 5. 2018
14.00–16.30

Zkuste si práci písmomalíře na vlastní kůži! Ručně psaná písma byla po dlouhou dobu nedílnou kvalitní součástí retail designu, ať už jako menu nabídky nebo jako ručně psané vývěsní štíty obchodů. V posledních letech se poetika ručně psaných písem z měst vytratila, situace se postupně obrací zpět k autentickým a kvalitním řešením. Více v události na Facebooku.

 

KAŽDÝ POTREBUJE REKLAMU

27. 5. 2018
19.00–20.00

Projekce dokumentu o vizuálním smogu a beseda s tvůrcem Dominikem Jursou a aktivistou Matúšem Čupkou. Dominik Jursa vystudoval dokumentární režii na VŠMU v Bratislavě a snímek natočil v roce 2014. Jak jej vidí s odstupem času? Jak pozoruje vývoj ilegální a agresivní reklamy? Vnímá situaci jako zlepšení nebo spíš propad? Diskuze se bude účastnit i Matúš Čupka, který se poslední roky intenzivně věnuje popularizaci tématu vizuálního smogu v Bratislavě. Více v události na Facebooku.

 

PROCHÁZKA S MARTINEM HRDINOU

29. 5. 2018
17.00–18.30

Práce architekta Martina Hrdiny vyniká precizním provedením a komplexním řešením interiérů a grafického designu. Svými realizacemi interiérů a vizuálních stylů Café Tungsram, Atlas, Pilát, Bistra Franz nebo vietnamské restaurace GO výrazně ovlivnil vizuální kulturu brněnského retail designu. Procházku povede sám autor, začátek bude v Café Tungsram na Kapucínském náměstí. Více v události na Facebooku.

 

ATELIER BONBON

31. 5. 2018
19.30–21.00

Atelier Bonbon má na svědomí realizace interiérů barů Super Panda Circus, Bar, který neexistuje, 4Pokoje nebo Kafe a Kobliha. Práce vynikají především nápaditostí, originalitou a komplexním přístupem. Přednáška bude o tom, jak se projekty vyvíjely od skic a prvních nápadů až k problémům při realizaci a otevření. Více v události na Facebooku.

 

ARGUMENTACE JAKO ZÁKLAD DESIGNU

4. 6. 2018
19.00–21.00

Věra Marešová a Lumír Kajnar patří ke špičce grafického designu se zaměřením na značky a branding. Oba spojuje dlouhodobá práce na volné noze a neúnavné diskuze s klienty ohledně efektivity a designu. Nedostatek schopnosti adekvátně argumentovat a komunikovat s klienty se výrazně podepisuje v českých ulicích v podobně vizuálního smogu, zbytečných výstupů a špatně strukturovaných sdělení. Oba tvůrci představí případové studie svých projektů se zaměřením na komunikaci s klienty a pozitivní i negativní zkušenosti. Více v události na Facebooku.

 

Program podpořili: Ministerstvo kultury ČR, Statutární město Brno, Jihomoravský kraj, Česká centra, Trávníček Kořínek, Moravia pivovar, Modely, Univerzitní kino Scala, Archspace, A2, art + antiques, Artmap, Designum, Dolce Vita, ERA21, Font, Slanted, Student agency, Xantypa.Výstava se koná pod záštitou: Ministerstvo kultury České republiky, Ing. Jiří Havlíček, MBA, ministr Ministerstva průmyslu a obchodu, JUDr. Bohumil Šimek, hejtman Jihomoravského kraje, Ing. Petr Vokřál, primátor statutárního města Brna.
Doprovodný program Bienále Brno se koná ve spolupráci s Kanceláří náměstka primátora pro oblast Smart City.