Vyberte stránku

Unikátní projekt Výloha roku našel svoje vítěze a přesouvá se do fáze evaluace. K čemu je v dnešní digitální době výloha? Jak může design pomoct byznysu? A jak současná situace zacloumala s lokálním podnikáním v Brně? Kolem těchto témat se budou točit rozhovory, které bude projekt publikovat v následujících týdnech.

Podstatou „Výlohy roku“ je propojení 10 designérů vybraných v otevřené výzvě Open Call s 10 lokálními obchodníky. Designéři doloží své portfolio, motivační dopis a ověřitelné reference. Obchodníci musí být lokální – tj. se sídlem v Brně nebo v Jihomoravském kraji. Propojením vznikají nová setkání podnikatelů a lidí z kreativního sektoru a spolupráce i její výsledky jsou sledovány diváky přes sociální média. Drtivá většina soutěží hodnotí již vzniklé práce a často spolu soutěží realizace, které mají násobně rozdílné rozpočty i časový rámec. V rámci této soutěže mají všichni společný deadline, obdobný budget (maximálně 10.000,– za materiály a 10.000,– za práci) a stejnou výchozí pozici (obchodník a designér se vidí poprvé v životě). Velký důraz je kladen na chytrá a praktická řešení designérů, kteří musí návrhy výloh nejen vymyslet, ale taky nechat schválit obchodníkem, vyrobit a nainstalovat.

HLASOVÁNÍ VEŘEJNOSTI

Letos se i přes veškeré nástrahy koronaviru povedlo celý projekt zrealizovat, jen vyhlášení vítězů muselo proběhnout bez diváků. Fanoušci obchodů i kolemjdoucí ale měli možnost hlasovat online na webu vyloharoku.cz, kde proběhl nelítostný souboj několika favoritů. Původně mělo značný náskok knihkupectví Cesta s instalací od Pavly Štefanové s motivem knihy Marka Váchy. Později zase vedla okouzlující křehká instalace od Porigami v dermacentru Chytré lékárny. Nakonec ale se značným odstupem zvítězila instalace studia HRANA v nadaci Veronica. Jednalo se o razantní proměnu výloh, nátěr fasády, instalaci nových markýz i firemního značení. Ředitelka nadace se o soutěži dozvěděla již v loňském ročníku a pak celý rok shromažďovala prostředky na kompletní proměnu. Ve veřejném hlasování na webu www.vyloharoku.cz dalo svůj hlas celkem 3.441 lidí.

Přes sociální média se podařilo oslovit přes 55.000 lidí v různých městech po celé republice. Sledovanost prezentačního videa každého obchodu, které lákalo na veřejné hlasování na webu, se pohybovala od 2.000 do 3.500 zhlédnutí.

HLASOVÁNÍ ODBORNÉ POROTY

Zasedla také porota v následujícím složení:

GRAFICKÝ DESIGN: Studio PIXLE – MgA. Pavlína Doležalová
ARCHITEKTURA: Ing. arch. MArch. Janica Šipulová (Consequence forma)
BYZNYS & DESIGN: Studio David Geč
TEORIE: Mgr. Jan Press
HISTORIE: PhDr. Ladislav Zikmund-Lender

V HODNOCENÍ POROTY ZVÍTĚZILA subtilní, hravá, jemná a přitom výrazná instalace ilustrátorky Nikoly Logosové v Hůlkárně na Panské ulici. Nikola (mimochodem vítězka Czech Grand Design Ilustrátor roku 2019) vytvořila instalaci s příběhy lidí, kteří s holí vyrážejí na výlety do přírody. Výloha se tak skládá z různých komických, dramatických i dojemných scén miniaturních „hůlkařů“. Divák si pokaždé najde nový příběh a výloha se snadno neokouká. Porota docenila především to, že Nikola dokázala vytvořit výlohu, která zcela souzní se zaměřením Hůlkárny – jemnou poetickou a okouzlující instalaci.

POROTA UDĚLILA JEDNU HONORABLE MENTION pro KOLEKTIV FINAL_FINAL za instalaci pro BUTIK AEL na Panské ulici. Porotci ocenili fakt, že se designéři rozhodli upozadit vlastní designérské ambice a místo toho pomoci majitelce s čištěním výlohy na nové adrese v Pekařské ulici, kam se bude v lednu stěhovat. Z čištění výlohy vzniklo prezentační video, které zaznamenává koncepci butiku na staré adrese a úspěšně jej transformuje na upravený koncept po přestěhování. Stěžejní součástí instalací v obou výlohách jsou pak právě tato dokumentační videa.

TROFEJ pro vítěze veřejného hlasování i odborné poroty vytvořil vítěz loňského ročníku Josef Rozehnal ze studia NAHAKU. Jde o upcyklovanou trofej z odpadu – starého rámu se sklem, který upomíná na tvar výlohy. Trofej se uprostřed dělí na část pro obchodníka a část pro designéra.